poniedziałek, 1 kwietnia 2013

,,Pięcdziesiąt twarzy Greya" E L James

TOM I Trylogia ,,Pięćdziesięciu odcieni”

Młoda, niewinna studentka literatury Anastasia Steele jedzie w zastępstwie koleżanki przeprowadzić wywiad dla gazety studenckiej z rekinem biznesu, przystojnym i zamożnym Christianem Greyem. Mężczyzna od pierwszych sekund spotkania fascynuje ją i onieśmiela. W powietrzu wisi coś elektryzującego, czego dziewczyna nie potrafi nazwać. A może tak tylko jej się wydaje? Z prawdziwą ulgą kończy rozmowę i postanawia zapomnieć o intrygującym przystojniaku.
Planu nie udaje jej się zrealizować, bo Christian Grey zjawia się nazajutrz w sklepie, w którym Anastasia dorywczo pracuje. Przypadek? I do tego proponuje kolejne spotkanie.

W tym miejscu kończy się ,,disneyowskie” love story, choć młodziutka, niedoświadczona dziewczyna nie wie jeszcze, że Christian opętany jest potrzebą sprawowania nad wszystkim kontroli i że pragnie jej na własnych, dość niezwykłych warunkach… Czy dziewczyna podpisze tajemniczą umowę, której warunki napawają ją strachem i fascynacją? Jaki sekret skrywa przeszłość Christiana i jak wielką władzę mają drzemiące w nim demony?

Komentarz: Hm…
Może zacznę od tego, że książka z lekka mnie przeraziła…

Z lekka?
No dobra, przeraziła mnie do szpiku kości! Nie wiem, może to z powodu mojego młodego wieku, mam takie negatywne reakcje albo dlatego że pierwszy raz natknęłam się na takiego typu powieść… Cóż, ale nie zmienia to faktu, że rzeczy tam opisane nie są normalne!

Teraz mogę przyznać rację niektórym plotkom jakich się nasłuchałam, pod względem tego że fabuła w głównej mierze skupia się na seksie i perwersyjnych zachciankach Christiana Greya. Za bardzo nie wiedziałam jak na to wszystko reagować, dlatego patrzyłam na to wszystko z pewnym dystansem i próbowałam skupić się na tych pozostałych wątkach niezwiązanych ze stosunkiem. Zadanie nie było proste, ponieważ nie było ich zbyt wiele( może z jakieś 25% całej książki).
Zatem mogę stwierdzić, że najbardziej interesujące było badanie i poznawanie psychiki Christiana. Ma trudny charakter, skrywa w sobie wiele tajemnic, lecz zawiera w sobie również same sprzeczności: od romantyka po kontrolera, od dżentelmena po tyrana, potrafi się troszczyć i opiekować najbliższymi, a zarazem lubi zadawać ból. Jak on to sam określił, znajduje się w nim ,,pięćdziesiąt odcieni szarości” i nigdy nie wiadomo jakie cechy ukaże w danej chwili. Pewnym jest to, że jego charakter ukształtował się tak a nie inaczej przez traumatyczne przeżycia z przeszłości, związane z okresem życia sprzed adopcji oraz niejaką panią Robinson.

Ana, od początku ich znajomości próbuje go rozgryźć, lecz Christian nie ułatwia jej tego, wciąż odwracając jej uwagę. Ich relacje można określić jako skomplikowane, choć z pozoru przypominają normalną parę. Ona pragnie miłości, a on… No właśnie, tutaj pojawia się problem, bo w rzeczy samej nie wiadomo czego dokładnie wymaga. Chce mieć ją na wyłączność, ale nie zachowuje się wobec niej tak samo jak z poprzednimi kochankami. I pomimo tego, że dzięki niej czuje że żyje, to nie jest gotowy na zakochanie się. I jak tu zrozumieć faceta?
Istnieje jeszcze ta uciążliwa Umowa, przez którą przechodzą mnie nieprzyjemne ciarki. Umowa, którą zawiera się pomiędzy Christianem a jego kochanką. Czy Ana ją podpisze? Czy zgodzi się na Te Perwersyjne Warunki?

He, he. Nie będzie to łatwe. Lecz Anastasia też nie ma łatwego charakteru i to właśnie dzięki niemu, może, w pewnym sensie, mieć władzę nad Christianem.

Początkowe strony książki nie zachwyciły mnie i nie przyciągnęły jednoznacznie mojej uwagi. A jeżeli mam byc ze sobą szczera, to nie zaliczam powieści do jakichś megabestsellerów. Jak dla mnie jest to prosta książka, która stała się tak popularna ze względu na spełnienie kobiecych zachcianek oraz marzeń.
Na koniec muszę powiedzieć, że odnalazłam wiele rzeczy podobnych do ,,Zmierzchu”. Ale czego mogłam się spodziewać, kiedy ,,Pięćdziesiąt twarzy Greya” zostało właśnie napisane na podstawie bestsellerowej sagi, tylko ździebko przeinaczone?

Narracja: 1-osobowa

1 komentarz:

Obserwatorzy